Jak wygląda poziom kompetencji ruchowej dzieci w badaniach ogólnoświatowych?
Przypomnijmy, iż aktywność fizyczna (PA) jest uważana za ważną strategię w walce z otyłością dzieci i siedzącym trybem życia. Jednym z czynników leżących u podstaw uczestnictwa w jej różnych formach jest kompetencja ruchowa, którą odzwierciedla stopień biegłości w zakresie fundamentalnych umiejętności ruchowych, między innymi takich jak bieganie, skakanie, rzucanie czy chwytanie.
Analiza wyników badań ujęta w przeglądzie systematycznym, obejmującym 64 wysokiej jakości badania prowadzone w 25 krajach na 6 kontynentach pokazała, że kompetencja motoryczna dzieci w wieku 6-10 lat znacznie się obniżyła względem danych normatywnych zebranych w latach 1997-1998. Autorzy wnioskują, że jest wysoce prawdopodobnym, iż dzieci na całym świecie nie osiągają biegłości w zakresie fundamentalnych umiejętności ruchowych, pomimo, że w założeniu powinny opanować je około 7 roku życia. Deficyty te mogą w istotny sposób ograniczyć uczestnictwo w aktywności fizycznej, zarówno tej zorganizowanej (np. lekcje wychowania fizycznego), jak i spontanicznej (podczas pozaszkolnych zabaw z rówieśnikami) i w konsekwencji zwiększać ryzyko zapadania na choroby cywilizacyjne, z otyłością na czele.
Wpis przygotowany na podstawie artykułu: Bolger, L. E., Bolger, L. A., O’Neill, C., Coughlan, E., O’Brien, W., Lacey, S., ... & Bardid, F. (2021). Global levels of fundamental motor skills in children: A systematic review. Journal of Sports Sciences, 39(7), 717-753.