Fundamentalne umiejętności ruchowe w ujęciu analitycznym

blog post image

Badania prowadzone przez nasz zespół ukazały, iż umiejętności ruchowe powinny być efektywniej nauczane, być może w ogóle powinno się je zacząć nauczać w czasie lekcji wychowania fizycznego. W pigułce poziom fundamentalnych umiejętności ruchowych polskich dzieci prezentuje się następująco. Na wstępie warto przypomnieć, iż uzyskanie 5 pkt. oznacza, że uczeń opanował daną umiejętność w pełni. Otóż, najsłabiej uczniowie szkół podstawowych wypadli w zadaniach skoki przez skakankę (średnia pkt. 1,14) oraz bieg przez płotki (1,84 pkt.). Nieco lepiej zaprezentowali się w zadaniach: przewrót w przód (2,10 pkt.), rzut i chwyt piłki (2,34 pkt.) i kozłowanie w ruchu (2,44 pkt.). Najlepiej opanowali strzał i przyjęcie piłki (2,66 pkt.). W tym miejscu należy zauważyć, iż w niektórych zadaniach lepsze wyniki uzyskiwali chłopcy (np. strzał i przyjęcie piłki), a w innych z kolei dziewczynki (np. skoki przez skakankę). Z kolei uwzględniając kryterium wieku widać różnice między wczesnoszkolnym etapem edukacyjnym a kolejnymi etapami (na korzyść klas starszych), np. w przypadku kozłowania w ruchu, skoków przez skakankę, ale już w biegu przez płotki czy strzale i przyjęciu piłki różnice były nieznaczne.
Szczegółowe dane zostały opublikowane w raporcie WF z AWF 2022. Zapraszamy do lektury: https://www.wfzawf.pl/blog/raport-marytoryczny-projektu